A vállalati mindenes – telt ház Szegeden

Mesterséges Intelligencia (MI) a vállalati mindenes címmel szerveztünk ingyenes, telt házas előadást szeptember 10-én Szegeden a vármegyei vállalkozók számára a Vállalkozásfejlesztési projektünkben. Ma már szinte mindenkit foglalkoztatnak az MI-alapú technológiák, azonban sokan még nem tudjuk pontosan, hogy mire és hogyan tudjuk használni azokat, hogyan könnyítik meg például egy vállalkozás életét. Éppen ezért két előadónk, Szabó Zoltán és Jánki Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem Szoftverfejlesztési Tanszékének munkatársai elmondták és megmutatták, hogy a nagy nyelvi modellek, köztük a ChatGPT miként lehet a legjobb asszisztensük.

Szabó Zoltán felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy hatékony munkatárs csak akkor lesz a ChatGPT, ha érthető, jó utasításokat adnak neki, tehát el kell magyarázni számára, hogy pontosan mit kérünk, mire van szükségünk. Jelezte, nem elég annyit írni, hogy készítsen egy üzleti tervet, meg kell neki magyarázni, hogy milyen cégnek milyen jellegű terv kell, mik a bevételek, kiadások stb. Az sem jó, ha annyit írunk neki, hogy készítsen egy képet egy metróról. Írjuk le neki, hogy melyik országban, melyik településen, melyik metróról készüljön a kép, valamint a metró mellett még mit szeretnénk látni a fotón.

Közölte, az utasítások megadásának, vagyis a promptolásnak 4 fontos elve van. Egyik, hogy határozzuk meg pontosan, hogy mit akarunk, másik a kontextus, vagyis hogy milyen aspektusát szeretnénk körül járni a témának. A harmadik, hogy ne csak leírjuk, hogy milyen stílusban szeretnénk, hogy készüljön a szöveg, azt szemléltessük is egy példán keresztül. A negyedik elv pedig a kimenet indikátor, tehát határozzuk meg, hogy milyen struktúrát kövessen, hogyan nézzen ki az eredmény. Szabó Zoltán szerint ha mindezekre ügyelünk, akkor sokkal jobb eredményt kapunk, mint ha csak annyit kérnénk a ChatGPT-től, hogy írjon nekünk egy receptet.

A szakember javaslata szerint érdemes illedelmesen kommunikálni a ChatGPT-vel, tehát köszönni neki és megköszönni a segítségét, mert a válaszadáskor ezt is figyelembe veszi, hatékonyabban dolgozik, ha kedvesek vagyunk vele.

A program második felében Jánki Zoltáné volt a szó, aki gyakorlatias módon szemléltette, hogy miként érdemes segítségül hívni a ChatGPT-t. Így a jelenlévők láthatták például azt, hogy pályázati asszisztens módjára miként készít munkabeszámolót a munkatársak beszámolóit összesítve. Jánki Zoltán is figyelmeztetett arra, hogy tisztán, érthető módon le kell írni, hogy milyen beszámolót szeretnénk kapni, az mi mindent tartalmazzon, legyenek-e benne diagrammok, kérünk-e bele vezetői összefoglalót. Megjegyezte, fontos azt is kérni, hogy letölthető formátumú dokumentum készüljön.

Számos példát láthattak a résztvevők, akiknek Jánki Zoltán azt is megmutatta, hogy az ügyfélszolgálatnak miben lehet a segítségére a nagy nyelvi modell. Ilyen az ügyfelek írásban, chat-en érkező kérdéseire a szakmai válaszok elkészítése. Elegendő ehhez elküldeni a kérdéseket és egy olyan szakmai dokumentumot, amelyből kinyerhetőek a válaszok. A ChatGPT pillanatok alatt elkészíti a válaszokat úgy, hogy azokból akár egy gyakori kérdések aloldal is elkészíthető. Amikor minden kész, tesztelni is lehet kérdésekkel a ChatGPT-t ugyanabban a beszélgetésben maradva, amelyben korábban a kéréseinket fogalmaztuk meg felé.

Jánki Zoltán szerint érdemes segítségül hívni a nagy nyelvi modelleket a munka során, mert pillanatok megkönnyítik a mindennapokat, például egy adatelemzés során is.

 

A rendezvény a VF/44/5/2023 számú Vállalkozásfejlesztési Projektben valósult meg.

Galéria