Barta Attila: Átlag felettinek kell lenni!

Májusi küldöttgyélésén a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara Iparért Díjjal ismerte el Barta Attilát, a Florin Zrt. cégvezetőjét, aki 2012 óta vezeti a szegedi Florin Zrt.-t. A cég a magyar fertőtlenítő- és tisztítószer, valamint kozmetikai piac egyik meghatározó szereplője. A magyar tulajdonú vállalatnak kiemelkedő szerepe volt Magyarország fertőtlenítőszerekkel való ellátásában a koronavírus-járvány elleni védekezésben. Az innováció és a minőség jegyében egy többlépcsős, 8,5 milliárd forint értékű telephely-fejlesztési programot hajtottak végre.

Ahogy minden cég életében vannak hullámvölgyek és hullámhegyek, a Florin életében 2012-ben következett be a mélypont, csődhelyzetbe kerültek. A cég ebben az időben egyik beszállítója volt Barta Attila vegyiáru-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásának. „Csődbe jutott a beszállítóm, mit tegyek?” – tette fel magának a kérdést. „Döntöttem, saját gyártókapacitás kialakítására átvettem a Florint.” Barta Attila általában is gyorsan szokott dönteni, azt mondja, ezt a képességét nagymértékben a mentőknél eltöltött éveknek köszönheti, ahol pár perc alatt kellett döntéseket hozni.  

Tudásuk a legnagyobb erejük

 – Nyilván mindenkiben megfogalmazódik a kérdés, hogyan lehet egy csődhelyzetbe került cégből egy modern, versenyképes, sikeres vállalatot felépíteni?

– Ami a legtöbb bajon átsegített bennünket, az a tanulás, a tudás” – kezdte e pofonegyszerűnek tűnő válasszal magyarázatát Barta Attila. – Tudjuk, hogy rendelkezünk azzal a tudással, amivel létre lehet hozni piacképes termékeket, tudunk szerezni ügyfeleket. Azt szoktam mondani a kollégáimnak, hogy ha csak átlagos teljesítményt tudunk nyújtani, az eredmény is csak átlagos lesz, és úgy nem fog menni. Kicsit mindenben átlag felettinek kell lennünk.  A legfontosabb, hogy tanulj meg tanulni! Be kell látni, hogy biztosan nem tudunk mindent, bőven van mit megtanulni. Ez az állandó tanulás a biztosítéka a folyamatos fejlődésnek. A gyártás Szegeden van, de van egy kereskedelmi cégünk Kecskeméten – ezen keresztül is igen sok beszállítóhoz jutunk el, sokat lehet tőlük is tanulni, meg jó kapcsolatokra szert tenni.  Néha csak apró dologról van szó, de valamit mindenkitől lehet tanulni. Lehet, hogy valami az adott pillanatban feleslegesnek tűnik, de lehet, hogy később pont erre lesz szükség.

Nem félnek a változásoktól

– Évek óta gyorsuló ütemben változik a gazdasági környezet, változnak a piaci körülmények, a jogszabályi feltételek. Hogyan lehet együtt élni az állandó változásokkal?

– A változásoktól nem félünk, azt nézzük, hogy hogyan tudjuk kihasználni. Most lépett életbe például az árrés­stop a mi termékkörünkre is. Lehetne siránkozni, meg a szabályozást szidni, de nem visz előbbre, inkább nézzük, hogy tudunk ebből mégis profitálni, keressük meg a lehetőségeket. Ami lehet, hogy másnak rossz hír, de nézzük meg, hogyan tud nekünk mégis jó lenni. A Covidnál is azt mondtam, engem nem érdekel, hogy a kerítésen kívül mit csináltok, de amikor bejöttök, mindenki élje a normális életét, végezze a munkáját, amire fokozott igény van.  Majd meglátjuk, merrefelé mennek a dolgok, csak csináljuk – általában mindig jól szoktak alakulni a végére. Egyébként 160-170 kollégával dolgozunk.

1,6 milliárdos korona a fejlesztési programokra

– Az átlagon felüli teljesítés alighanem hozza magával a versenyképesség másik fontos feltételét, az innovációt – milyen nagyobb fejlesztések történtek a Florinnál az elmúlt években?

– Tavaly ősszel fejeztük be az a 2019-ben megkezdett többlépcsős telephely-fejlesztési programot, melynek célja a 60-as évekbeli telephely infrastruktúrájának fejlesztése, a gyártóüzem teljes modernizációja, a termelési és logisztikai kapacitás jelentős bővítése, valamint a fenntartható fejlődési irányelvek követése volt. A teljes beruházási érték 8,5 milliárd forint volt – a fejlesztési program záró eseményeként adtuk át a cég 1,6 milliárd forintból létesített modern, automatizált raktárbázisát.
A Florin a hazai piac meghatározó szereplője, Brado fertőtlenítőszerünk például mindenütt ott van, legyen szó kereskedelemről, közületi és egészségügyi intézményekről, kórházakról. A cég exportja jelenleg 15 százalék körül van, főleg a környező országokba szállítunk. A beruházásunkkal ennek az aránynak a növelését is célul tűztük ki.