Szolgáltatásért Díjjal ismerték el Novákné Halász Anna munkáját

Novákné Halász Anna esetében nem közhely, hogy gazdag életpálya áll mögötte. És persze még koránt sincs vége. Ha jelzőket kellene egymás mellé tenni róla, abból is impozáns sormintát lehetne kirakni: bevállalós, kitartó, szeret dolgozni, tanulni és tanítani, bevállalós, nemcsak tartozik egy-egy közösséghez, építi is azokat. Jelmondata is van, mint egy püspöknek: Soha ne add fel! A kamara küldöttgyűlésén Szolgáltatásért tagozati díjjal ismerték el munkáját.  

Novákné Halász Anna élelmiszeripari üzemmérnökként végzett a Szegedi Élelmiszeripari Főiskolán, majd felsőfokú reklám szakképesítést szerzett, aztán marketing szakközgazdászként diplomázott a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen.

Vissza kellett építeni az élelmiszerpiacokat

Novákné Halász Anna 1992-ben elszegődött a frissen privatizált Szegedi Paprika Rt-hez. - Nagy Pista - ahogy tisztelői ma is hívják az akkori vezérigazgatót – vett fel, azt kérte tőlem, hogy ha el tudom magyarázni neki, mi is az a marketing, fel vagyok véve. Fel lettem véve – meséli.

Előbb a marketing főosztályt vezette, fél év múlva kinevezték a cég marketing és értékesítési igazgatójának.  A legszebb éveinek nevezte ezt az időszakot, pedig kihívása volt bőven, hiszen a rendszerváltás első éveiben vagyunk, amikor újra kellett építeni a piacokat, a belföldit is meg a külföldit is. Új termékeket vezettek be, az ipari vásárokon sorra nyerték a díjakat. Ekkor már megjelentek a multik is, velük is neki kellett egyezkednie, hogy termékeik felkerülhessenek a polcra – egyáltalán nem volt mindegy, milyen feltételekkel. Sikerként emlékszik az olyan pillanatokra, mint például amikor a multi cég vezetője a tárgyalás végén azt mondta: „Nézze Anna, ha mások is adnak hasonló árajánlatot, én a magáét fogom elfogadni.”  

Talán nem véletlen, hogy Novákné Halász Anna marketing kurzusain arról is szokott beszélni, hogy a felkészültség mellett milyen személyes tulajdonságokra, készségekre, emberi kapcsolatokra van még szükség ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen. Amelyekből ugyan sok minden megtanulható, de alapvetően genetikailag meghatározott. Kár, hogy erről a legtöbb helyen még ma sem vesznek tudomást – állapítjuk meg közösen.  

 Időközben aztán változás történt a részvénytársaság igazgatóságában, ami utólag talán magyarázza, hogy félévi csábítgatás után miért mondott igent a Szegedi Konzervgyárnak. A feladat hasonló volt, el kellett adni a húskonzerveket, a piacokat itt is újra kellett építeni – marketing és értékesítési igazgatóként a cég belföldi és az export értékesítését irányította hét éven át. - Csak aki már csinálta, az tudja, mekkora teher és felelősség, úgy dolgozni, hogy, az ember tudja, hogy a cég működése, eredményessége, az év végi mérleg számai nagyban tőle függenek – jegyzi meg. - Persze ez az izgalmas is benne! – teszi  hozzá. Mert itt is szerette a munkáját. Aztán 2002-ben a tulajdonosok bezárták a konzervgyárat.  

A „postás”

Novákné Halász Anna nem sokáig tétlenkedett, ismerték az élelmiszeripari szakmában, hamarosan meg is keresték Orosházáról, ahol az Orsi termékek forgalmazásához hívták marketing és értékesítési igazgatónak. Ingázni kellett volna, le is mérte, háztól a gyárig 64 kilométer – még gondolkodott. Közben „ketyegett” egy pályázata a Magyar Postánál is, ahol területi értékesítési vezetőt kerestek. Ismeretlen terület, ilyet még nem csinált, kihívást látott benne. A férjét is meglepte: „Csak nem postás leszel?” 2003 januárjában itt kezdett. Talán azzal nyert, hogy az állásinterjún arra a kérdésre, hogy milyen véleménye van a postáról, határozott választ adott: Rossz!

Aztán - látszólag pechjére - fél év után, megszüntették a területi egységeket. De nem elküldték, hanem kinevezték országos üzletágvezetőnek. Úgy látszik, az ingázást nem sikerült teljesen kiiktatnia az életéből, ugyanis ezzel a munkakörrel a Magyar Posta budapesti központja lett a munkahelye. Hétfőtől-csütörtökig a fővárosban dolgozott, péntekenként pedig - mivel imádott tanítani-, megtartotta marketing és menedzsment ismeretek óráit a Szegedi Tudományegyetemen. Egy évig ment ez így, amikor kinevezték a Magyar Posta Zrt. kereskedelmi igazgatójának, feladata volt egy széleskörű termék és szolgáltatás portfólió kialakítása. 3000 postahely értékesítési tevékenységét kellett megszerveznie. Közben a vezérigazgató hozzájárult ahhoz, hogy a szegedi igazgatóságon kialakított irodájából irányítsa a Magyar Posta országos kiskereskedelmi munkáját – elkezdtek totót, lottót, sorsjegyeket, telefonkártyát, biztosításokat, újságokat stb. árusítani a postahivatalokban. Ugyanis ekkor már elkezdett zuhanni a hagyományos postai termékek, mint a levél, képeslapok, távirat stb. forgalma, és megjelent a konkurencia a csomagküldésben is. - Vagy 500 embert elbocsátunk, vagy kitalálunk valamit – érzékeltette a helyzet drámaiságát. - Kitaláltunk – a kiskereskedelmi forgalomból 60 milliárdos bevételt értünk el egy év alatt. 

Novákné Halász Anna ezt a munkáját is imádta. Nem véletlen, hogy „A Postáért” Érem  ezüst fokozatával ismerték el munkáját. 2010 után meglehetősen nagy mozgás volt a Magyar Posta vezetői szintjein. Csattogtak a villámok mindenki feje fölött. Novákné Halász Anna egy huszáros vágással ebből a csávából is sikerült kihúznia magát, olyannyira, hogy két évvel később, amikor 2012-ben nyugdíjba vonult, megkapta „A Postáért” Érem legmagasabb, arany fokozatú kitüntetését.

Gimnáziumot igazgat

Ekkor már vagy nyolc éve kuratóriumi tagként segítette a PRO-DENT-A Fogtechnikai Szakgimnáziumot Szegeden. Amikor az igazgató nyugdíjba vonult, Novákné Halász Annát kérték fel, hogy vezesse ő tovább az intézményt.  Így is lett, 2014-től ő volt a jó hírű, sikeres szakgimnázium igazgatója - közben tanított is az iskolában, vállalkozás-ismereteket, és korrepetálta a gyengébbeket. Ez ment 2018-ig, amikor is megszűntették az alapítványi iskolákat.

Anna stílus

Ekkor magánvállalkozásba fogott, megvette a szegedi Villeroy&Boch asztali kultúra márkaboltot a belvárosban - működtette 2 évig, és éppen most adta el. Napokon belül viszont megnyitja élete álomboltját, Anna stílus néven, a Kelemen utcában. Aki ismeri Novákné Halász Annát, tudja, mindig csinosan, ízlésesen, stílusosan öltözik. Most elárulta, a használt ruha boltokból… Évtizede ábrándozik arról, hogy egyszer ő is nyit egy ilyen boltot, pontosabban nem is ilyet, hanem olyat mint amilyen ő maga, Anna minőségben, Anna feelinggel. Nőtársai számára azt akarja bebizonyítani, hogy nem kell hozzá sok pénz, hogy valaki stílusos és ápolt legyen. Éppen ezért stílustanácsadásra is készülnek.

Ha én ezt a Női Vezetői Klubban…

És ha már a nőtársaknál tartunk, folytassuk azzal, hogy Novákné Halász Anna kezdettől fogva - ahogy ő fogalmaz – ott „sertepertél” a kamarában is, volt az élelmiszeripari osztály vezetője, irányította a marketing klubot, 2015-ben pedig őt kérték fel az alakuló Női Vezetői Klub elnökének. Azóta is ez a klub a kamara egyik legaktívabb közössége.  - Rendszeres találkozóinkon egyrészt maguk a klub tagjai osztják meg tudásukat a többiekkel, hiszen egymástól tanulhatunk a legtöbbet, másrészt olyan külső előadókat hívunk meg, akik bizonyosan hasznosat, érdekeset tudnak mondani számukra – beszél a közösség foglalkozásairól a klub vezetője. - Legutóbb online térben Görög Ibolya, a legismertebb hazai protokollszakértő volt a vendégünk. A legaktuálisabb kérdésekről beszélgettünk: milyen elemi illemszabályokat kell betartanunk a mostani rendkívüli időkben - karanténban, home office-ban, online találkozásokon.

Igen szép jótékonysági hagyományokat is teremtettek a Női Vezetői Klub tagjai a kamarában. Karácsony táján igen nagy a sürgés-forgás köreikben, hozzák, veszik, csomagolják az ajándékokat rászoruló gyermekek számára. De másra is kiterjed a figyelmük, az újszegedi Vedres utcai óvodában legutóbb például a kerítést festették le a klub tagja. Augusztus közepén pedig törülközőket vittek az intézménybe – mert éppen arra volt szükségük.  

Igazi közösségé vált a Női Vezetői Klub, amelyhez az is hozzátartozik, hogy évente - általában augusztusban – kerti partin találkoznak a klub tagjai. Novákné Halász Anna kertjében. Aki büszke arra, hogy a közösség tagjai ilyen formában is megbeszélhetik egymással ügyes-bajos dolgaikat, segítenek, tanácsokat adnak és fogadnak el a másiktól, barátságok szövődnek.

Novákné Halász Annának van egy jelmondata: Soha ne add fel! Ehhez tartja magát, és erre bíztat másokat is.  

Szerző: Őrfi Ferenc
2020.09.17.