Tájékoztatjuk Önöket, hogy szegedi okmányhitelesítési ügyfélszolgálatunk kedden és pénteken 9-12 óra között előzetes időpont egyeztetés alapján fogadja az okmányhitelesítési dokumentumokat.
Kérjük, hogy okmányhitelesítési igényeiket a fentiek szerint tervezzék.
Köszönjük megértésüket és együttműködésüket.
AKTUÁLIS INFORMÁCIÓK
Elektronikus származási bizonyítvány
A szokásos személyes ügyintézés és papíron történő kiadás mellett, mostantól kamaránk elektronikusan is végzi a származási bizonyítványok (nem preferenciális származási bizonyítványok) kibocsátását.
Az elektronikus eljárás során Önök, mint exportőrök a hitelesítő programon keresztül, elektronikus úton tudják kérelmezni a kamarától a származási bizonyítvány kibocsátását és az elkészült elektronikus származási bizonyítványt (eCO-t), melyet szintén a hitelesítő programon keresztül, elektronikus úton kapnak meg.
A hitelesítő program az alábbi oldalon érhető el: https://www.esscert.com/
A hitelesítő program használata díjmentes, de regisztrációhoz kötött.
Az eCO, szükség esetén, fehér lapra, színes nyomtatón nyomtatható ki. Az eCO formátuma megfelel a szokásos, papír formanyomtatványon kiadott származási bizonyítvány, illetve az európai uniós kereskedelmi és iparkamarák által kiadott származási bizonyítvány formátumának.
Az eCO-n, a lap alján, egy QR-kód, illetve egy ellenőrző kód kerül elhelyezésre, amelyek segítségével a felhasználók ellenőrizhetik az eCO hitelességét, az erre szolgáló webfelületen: https://www.certificateoforigin.com/
Az eCO mellett, a területi kamaráktól a továbbiakban is igényelhető és a továbbiakban is használható a papír származási bizonyítvány is.
Az elektronikus hitelesítési rendszerbe való regisztrációról részletes információ kérhető a hitelesites@cskik.hu email címen.
Kérjük, hogy az eCO igénylése előtt mindenképpen egyeztessék le, hogy a külföldi partner/hatóság, akinek a részére benyújtják az elektronikus származási bizonyítványt, elfogadja-e!
***********************************************************************************************************************************************************
Az új Európai Uniós Vámkódex 2016. május 1-jei hatályba lépése miatt változtak a származási bizonyítvány kibocsátásának szabályai is.
Az áruk eredetét igazoló, általános (nem-preferenciális) származási bizonyítványokat a nemzetközi kereskedelemben – főként harmadik országban történő – import vámkezelés során használják fel.
Kamaránknál Európai Uniós Származási Bizonyítvány hitelesítésére van lehetőség azon termékek vonatkozásában, melyek nem tartoznak a Közös Agrárpolitika (KAP) hatálya alá.
Az alábbiakban összefoglalunk néhány főbb tudnivalót a kibocsátással kapcsolatban.
(További részletek, nyomtatványok a csatolt állományok között találhatóak.)
A származási bizonyítvány kiállításához szükséges nyomtatványt csak a kereskedelmi és iparkamaráknál lehet beszerezni. A nyomtatvány szigorúan sorszámozott, vízjelezett.
2019. május 1-től csak és kizárólag az EURÓPAI UNIÓ feliratú származási bizonyítvány formanyomtatványok használhatóak.
(A korábbi - Európai Közösség feliratú - 2454/93/EK rendelet 50. cikke és 12. melléklete szerinti nyomtatványok 2019. május 1-i dátummal hatályukat vesztették.)
A kitöltött, cégszerűen aláírt SZÁRMAZÁSI BIZONYÍTVÁNYHOZ MELLÉKELNI KELL az alábbi dokumentumokat:
Minden naptári évben az első hitelesítés alkalmával, illetve adatváltozás esetén évközben:
Minden egyes származási bizonyítvány mellé:
A TERMÉKEK SZÁRMAZÁSÁT ALÁTÁMASZTÓ DOKUMENTUMKÉNT AZ ALÁBBIAK FOGADHATÓAK EL:
Európai uniós származású áruk esetén:
Nem európai uniós származású termékeknél:
A SZÁRMAZÁSI BIZONYÍTVÁNYON FELTÜNTETETT ÁRU SZÁRMAZÁSI HELYÉT A FENTIEKBEN FELSOROLT DOKUMENTUMOK VALAMELYIKÉVEL MINDEN ESETBEN IGAZOLNI KELL!
********************
A SZÁRMAZÁSI ORSZÁG rovatba az alábbi megnevezések kerülhetnek:
(korábban - 2019. május 1. előtt - Európai Közösséget kellett feltüntetni)
Rövidítések használata – pl. EU, USA stb. – továbbra is TILOS!
********************
A származási bizonyítványt kérelmező vállalja, hogy amennyiben a kibocsátó kamarának kétsége merülne fel az áru származását illetően, vagy a benyújtott okmányok nem elegendőek, úgy további bizonyítékokat szolgáltat a származási bizonyítvány kibocsátásához.
***
A származási bizonyítvány kitöltését nyomtatványkitöltő szoftver is segíti. A bevitt adatok elmenthetőek, újra betölthetőek és a mentésnek köszönhetően az éppen aktuális igényeknek megfelelően bármikor aktualizálhatóak.
A nyomtatvány kitöltési útmutatója, valamint a nyomtatvány árát és a hitelesítési díjtételeket tartalmazó táblázat a kapcsolódó állományok között található!
A hitelesítéshez hivatalos cégbélyegző és aláírásra jogosult személy aláírása szükséges!
********************
EGYESÜLT KIRÁLYSÁG
Az Egyesült Királyságba történő szállításoknál az okmányokon származási országként nemcsak az Európai Uniót, hanem a konkrét tagállamot is fel kell tüntetni. Az esetleges kellemetlenségek megelőzésére érdekében, a származási bizonyítvány 3-as rovatában az Európai Unió mellett (vagy helyett) a tényleges tagállamot, mint származási országot is tüntessék fel.
TÖRÖKORSZÁG
Bővebb információért forduljon hozzánk az alábbi elérhetőségeken:
Származási bizonyítvány és egyéb árut kísérő kereskedelmi okmányok láttamozása
Szeged - előzetes időpontegyeztetéssel: kedden és pénteken 9-12 óra között
CSKIK Székház - 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12. I. emelet
e-mail: hitelesites@cskik.hu
Lack Erika: +36-30/455-1831, +36-62/549-399
Tóthné Horváth Mónika: +36-30/894-6997, +36-62/554-252
Hódmezővásárhely - Kizárólag a dokumentumok előzetes megküldésével és előzetes időpontegyeztetéssel tudjuk fogadni a hitelesítési igényeket.
CSKIK Hódmezővásárhelyi Városi Szervezete
6800 Hódmezővásárhely, Lánc u. 7.
e-mail: hmvhely@cskik.hu
Tóth Szabina: +36-30/602-9853, +36-62/653-742
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 9-től 12 óráig és 13-tól 16 óráig
Szerda: 9-től 12 óráig és 13-tól 16 óráig
Péntek: 9-től 12 óráig
Makó - előzetes időpontegyeztetéssel
CSKIK Makói Képviseleti Irodája
6900 Makó, Deák Ferenc u. 29. fsz. 7.
e-mail: mako@cskik.hu
Viseráczki-Molnár Krisztina: +36-30/534-0821
Ügyfélfogadási idő:
Kedd: 13-tól 16 óráig
Csütörtök: 13-tól 16 óráig
Péntek: 10-től 12 óráig
Szentes - Kizárólag a dokumentumok előzetes megküldésével és előzetes időpontegyeztetéssel tudjuk fogadni a hitelesítési igényeket.
CSKIK Szentesi Képviseleti Irodája
6600 Szentes, Budai Nagy Antal u. 6.
Sülyös Edit: +36-30/388-7429
Helgert Adrienn (+36-30/402-0578)
e-mail: szentes@cskik.hu
Kapcsolódó dokumentumok:
Kapcsolódó linkek: